dinsdag 17 augustus 2010

EERSTE DAG

Het is meestal heel stil op het Buurtje in Andijk.
Vandaag stel ik voor het eerst ons huis beschikbaar voor een film.
Opeens een hele dag een huis vol met mensen.
Bezoek gaat meestal weer na een paar uur weg.
Maar deze mensen blijven echt een hele dag!
In onze studio, in onze tuin, in onze keuken.
Het voelt heel gek dat al die ruimtes opeens “filmset” zijn geworden.


Na een rondje “wat heb je gedaan met de vakantie?” gaan we inzingen.
Met een hele groep in onze woonkamer oefeningen doen.
Dan gaan we echt zingen en worden alle liedjes opgenomen.
Vaak moeten dingen over, omdat er geluiden worden gemaakt,
die niet in het liedje thuis horen.
Om zeven over twaalf precies is het laatste liedje met de kinderen ingezongen.
Daarna is het voor de kinderen pauze en oefen ik met de twee ouders hun liedje.
Ook dat liedje wordt opgenomen.

Familie Drama is een musical, gemaakt voor toneel.
Het verschil met het maken voor film is enorm.
Voor de fílm Familie Drama wordt alles in heel kleine stukjes van één of twee zinnen
opgenomen.
En dat dan vaak een aantal keren achter elkaar.
Ik probeer aan het begin van de opnames nog iets van een lijn te volgen.
Maar die ben ik na 4 scènes al totaal kwijt.
Ik vind het dan ook bijzonder knap van de kinderen dat ze weten wat ze spelen.
De twee volwassenen die de ouders spelen, Manje Borra en Annemieke Dragt,
vind ik geknipt voor hun rol.
Hun zangkwaliteiten zijn ook echt heel goed.
Ik ben zo benieuwd wat daar op film van over komt.

Ik ben blij dat ik destijds “ja” hebt gezegd tegen het plan van Piet en Frank Dirkx
om deze film te realiseren, omdat het allemaal heel interessant is wat er gebeurt.


Ik ben echt benieuwd naar de komende dagen.

Henk

1 opmerking:

  1. David reageert als volgt via het mailadres van de De Club van 12

    he piet en frank,
    wat een leuke blog zeg, ik ga het zeker volgen!
    ik vond het gister erg leuk, maar wel lang wachten. haha
    gr david/joop

    BeantwoordenVerwijderen