woensdag 18 augustus 2010

DERDE DAG

Om kwart voor 9 komen de eersten weer binnen.
Elly Weel, Davids moeder heeft twee appeltaarten gebakken.
David neemt het applaus voor ma als echte showman in ontvangst.
Ik kijk de kinderen, inmiddels in een kring op de bank gezeten, goed aan.
Geen wallen of dichte oogjes.
En als ik vraag, hoe laat ze gaan slapen, blijkt half 10 het laatst te zijn.
Gelukkig maar, een acteur moet uitgeslapen zijn.
Ze masseren hun gezicht, rekken zich met stemgeluid uit.
Dan gaat het werken beginnen.
Vandaag is een dag waarop steeds wisselende combinaties
van kinderen nodig zijn.
De rest gaat steeds met mij de studio in.
Daar proberen we eerst duidelijk te krijgen wat we de laatste avond doen.
Blijven slapen met zijn allen, of verzinnen we toch een andere afsluiting?
Teije noteert alvast elektronisch wat iedereen voor ontbijt mee kan nemen.
Het gaat er dus op lijken dat de laatste avond een sleep-in wordt.
Op Andijk.
Ondertussen worden er kinderen op de set geroepen.
In de studio komt een gesprek los over aandoeningen en ziektes en waar je allemaal
pilletjes voor moet slikken.
En het weerwolvenspel wordt geïntroduceerd.
Dat wil zeggen, dat tientallen uitlegpogingen worden onderbroken door de regisseur
die weer andere acteurs oproept.
Om 11.20 uur komt de journaliste van het Noord-Hollands Dagblad ons interviewen.
We kunnen haar een stuk taart aanbieden.
Pietje en Kari snijden de taart, Anouk deelt die op bordjes met vorkjes uit.
Onder het kranteninterview zit iedereen te smikkelen en is het doodstil.
Eerst wordt de staf ondervraagd, later melden David, Tim, Kari en Jasmijn zich aan
om enkele vragen te beantwoorden.
Mijn contact met het musicalverhaal en het maakproces van de film raak ik steeds meer kwijt.
Nee, ik wil het weerwolvenspel doorgronden.
Hoe gaat dat nou precies in zijn werk?
Ik merk dat de kinderen bij het uitleggen over een ongelofelijke dosis geduld beschikken.
Als uiteindelijk het spel gespeeld kan worden zorgt Mike met mijn synthesizer voor de broodnodige
sfeergeluiden.
O ja en tussen alle bedrijven door hebben we een bezoek gebracht aan de boerderij waar we onze musical
twee keer op gaan voeren, de 28ste.
En om even uit te waaien lopen we met zijn allen naar het IJsselmeer.
Morgen een klein beetje uitslapen, want we beginnen om 10.00 uur.

Henk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten